Näkökulmia vihantunteeseen

Tämä on vihasta kertovan sarjan osa 1. Osa 2: Miksi vihan kanssa kannattaa olla sinut?


Koska vihaa on usein vaikea hyväksyä itsessään, siitä on vaikea puhua rakentavasti, puhumattakaan parantavasta keskustelusta. Tässä vertailussa kolme näkemystä vihan käsittelyssä: NLP:n, tunnevyöhyketerapian ja henkilökohtainen näkemykseni.

Näkemys vihasta: viha tuo energiaa, mutta sillä on voimaa myös tuhota.

NLP

NLP:n eli neuro-linguistic programmingin kautta voi saada yhden näkemyksen vihasta. NLP tarkoittaa opittavissa olevia tekniikoita, joiden avulla voi ”ohjelmoida itsensä uudelleen”. Lisätietoja voi käydä lukemassa esimerkiksi ystäväni Nunun sivuilta tai NLP-yhdistyksen sivulta.

NLP-vihanhallintatekniikka lyhyesti (esimerkki)

Kuvittele tilanne, jossa suutuit: mitä tapahtui ja koska. Ajattele, että tilanne laukaisi sinussa reaktion, jonka kautta saatoit vahingoittaa itseäsi tai muita. Tiedä, että vaikket pystyisi vaikuttamaan vihan aiheuttajaan, pystyt vaikuttamaan reaktioosi. Kuvittele, miten haluaisit vihasi herättäneen tilanteen kaltaisessa tilanteessa toimia. Kuvittele rauhallisuutesi ja sen seuraukset. Näe kuva itsestäsi vihaisena ja rauhallisena ja peitä vihaisen itsesi kuva rauhallisella itselläsi. Harjoittele muutaman kerran mielikuvan korvaamista – kunnes et enää näe vihaista itseäsi.

Tunnevyöhyketerapeuttinen näkökulma vihaan

Tunnevyöhyketerapeuttinen näkemys vihasta on erilainen kuin NLP:n. Tunnevyöhyketerapian mukaan viha tulee kohdata, hyväksyä vihan olemassaolo, tuntea viha, päästää se pois kehosta. Vihan kohtaamiseen eli tunnistamiseen ja pintaan nostamiseen on erilaisia keinoja, esimerkiksi maalaaminen, menneisyyden tapahtumien käsittely terapiassa ja yleensäkin tunteista puhuminen. Viha voi olla todella syvällä kehossa, eikä sitä ole aina helppo sieltä tunnistaa. Tukahdutettuna viha muuttuu masennukseksi eli kääntyy ihmistä itseään vastaan. Ylikiltti ihminen on tukahduttanut vihansa ja kenties myös muut tunteensa.

Viha poistuu eri ihmisillä eri tavoilla, etsi itsellesi tehokkain. Yleensä tehokkain on vihan purkaminen räjähtävällä fyysisellä harjoituksella, kuten nyrkkeilemällä tai muuten hakkaamalla. Halkojen pilkkominen ja sauvakävely voivat auttaa. Toisilla viha purkautuu myös huutamalla. Huutaa voi vaikka autossa tai veden alla, jos pelkää muualla häiritsevänsä muita ihmisiä.

Vihan purkaminen on terapeuttista, parantavaa. Tunnistamisen, hyväksymisen ja purkamisen kautta viha muuttuu ihmisen käyttövoimaksi, energiaksi. Voimakas viha on pelottavaa ja sen käsittelijä pelkää usein vihan muuttuvan hallitsemattomaksi. Niin ei kuitenkaan käy, kun vihaa lähestytään terapeuttisesti ja hyväksyen. Vihan tukahduttaminen sensijaan voi aiheuttaa hillittömiä, äkillisiä raivokohtauksia ja jopa muistinmenetystä (yleistä vankiloissa olevilla).

Ihmisen olemassaoloon kuuluu erilaisten tunteiden näyttäminen. Ei ole tarkoituskaan olla tunteeton: se on luonnoton olotila. Tunteita tulee olla ja niitä tulee pohtia itsekseen ja yhdessä toisten kanssa, että voi kehittyä ja kasvaa. Elämään kuuluu ylämäki ja alamäki, hyvät ja huonot päivät.

Näkemys vihasta: viha saa kehossa aikaan voimakkaita reaktioita. Niitä kannattaa opetella tunnistamaan.

Henkilökohtainen lähestymistapani

Olin masentunut kaksikymmentä vuotta. Vihainen olin vielä pidempään. Henkilökohtainen näkemykseni vihaan on muodostunut näiden kokemusten sekä hoitajan työkokemuksen kautta.

Tutustuessani tunnevyöhyketerapiaan olen saanut paljon. Olen oppinut itsestäni enemmän kuin viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Toki muutkin asiat kuin vyöhyketerapiaopinnot ovat tuoneet uusia ideoita. Opintojen myöt aloin kuitenkin rakentaa itseäni uudelleen. Sain viimein työkalut alkaa muuttaa sisäänpäin kääntyneen, siihen astikin osittain käyttövoimana toiminut viha puhtaasti käyttövoimaksi, ilman itsevihaa.

Testasin useita NLP:n kaltaisia mentaalisia työkaluja. Niistä on apua, mutta uskon vahvasti, että tunteiden tukahduttaminen on asia, joka sairastuttaa ihmisen. Että fyysisten sairauksien taustalla ovat psyykkiset syyt. Ja että sairastumisen voi estää käsittelemällä traumansa ja tunteensa kehon kautta. En siis usko, että mentaaliset työkalut ovat yksinään riittävä keino.

Jokaisella ihmisellä on mahdollisuus käsitellä tunteitaan esimerkiksi liikuntaa harrastamalla, maalaamalla, säveltämällä, tekemällä veistoksia. Nuo kaikki ovat kehollisia tunteidenpurkutapoja. Tunteita voi purkaa tietoisesti yhtä hyvin nyrkkeilemällä, hyppimällä trampoliinilla, uimalla kuin juoksemalla. Jokaisella on hieman oma tapansa. Tärkeää on kuitenkin myös puhua tunteista, koska sanoittaminen antaa niille uudenlaisen muodon ja konkretian. Sanoittaminen tuo tunteet näkyvämmiksi ja helpommiksi hyväksyä.

Yhteenveto

Mitä enemmän sinulla on tekniikoita vihan purkuun, sen parempi. Pääasia, että päästät vihan näkyviin turvallisessa ympäristössä, joka tukee sinua tunteiden purkamisessa. Muista kaikki näkökulmat: mentaalinen, kehollinen ja sanallinen. Näiden vällillä jokaisen on mahdollista löytää omanlaisensa tasapaino ja tapa purkaa tunteita.

Näkemys vihasta: huuda itsellesi, se voi helpottaa. Älä pelkää tunteitasi, ne ovat osa sinua.

Vihasarjan osa 2: Miksi vihan kanssa kannattaa olla sinut?

Näkökulmia vihantunteeseen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siirry sivun alkuun
%d bloggaajaa tykkää tästä: