Ohjeita sokerinsyönnin vähentämiseen

Vähennä sokerinkäyttöä vähintään neljän viikon ajaksi

Sokerinsyöntiä vähennettäessä yleisesti tärkeää:

  1. Nuku riittävästi. Valvominen lisää sokerinhimoa.
  2. Syö säännöllisesti. Epäsäännöllinen ruokarytmi lisää sokerinhimoa.
  3. Riko sokerirutiinit: kulje esimerkiksi kotiin eri reittiä kuin tavallisesti, vältä kauppa, josta päivän päätteeksi ostat usein sokeria.
  4. Vähennä sokerinkäyttöä vähintään neljän viikon ajaksi.

Sokerinsyöntiä vähennettäessä tärkeitä ruokaan liittyviä asioita:

Syö kolme ravintorikasta ateriaa joka päivä. Syö aterioilla riittävästi ja vältä välipaloja.
  • Syö kolme ravintorikasta ateriaa joka päivä
  • Ravintorikas: proteiinia, kuituja ja rasvaa
  • Syö 6-8 kourallista kasviksia joka päivä ja marjoja joka päivä
  • Vältä välipaloja eli syö riittävästi aterioilla
  • Riittävä ravinteiden saanti takaa kylläisyyden tunteen ja tukee suoliston toimintaa
  • Juo riittävästi. Kaksi litraa päivässä on keskimäärin riittävä määrä.
  • Eläinkunnan tuotteiden sisältämästä proteiinista saat helpommin tryptofaania, joka lisää sokerin lamaamaa dopamiinintuotantoa

Asiantuntijat suosittelevat käyttämään ravintolisiä sokerin käytön vähentämisen tukena:

Asiantuntijat suosittelevat käyttämään ravintolisiä sokerin käytön vähentämisen tukena.
  • Laadukasta Omega3-valmistetta solujen ravinnoksi
  • B-vitamiineja, erityisesti foolihappoa sekä B5, B6 ja B12-vitamiineja helpottamaan oloa yleisesti
  • Tarvittaessa fosfolipidejä (ruoasta niitä saa maksasta ja kananmunasta)
  • Ruoansulatusta tukemaan probiootteja, prebiootteja ja suolahappolisää
  • Kromia (Cr) makeanhimoa hillitsemään viiden viikon kuurina
  • Magnesiumia (Mg) pitkin päivää veteen sekoitettuna
  • Imeskeltävää sinkkiä (Zn)
  • Tarvittaessa L-glutamiinia (aminohappo)

Sokerinsyönnin vähentämisen aiheuttamia oireita voivat olla:

  • flunssaoireet (kertovat elimistön puhdistumisesta)
  • väsymys, muistamattomuus, päättämättömyys
  • unihäiriöt
  • hermostuneisuus, paniikki, stressi
  • lihas- ja nivelsäryt
  • suoliston toiminnan muutokset (ummetus tai ripuli)
  • ääni- ja/tai tuntoherkkyys

Mahdolliset oireet helpottavat yleensä ensimmäisen sokerinsyönninvähentämisviikon aikana.


Tarkkaile elimistösi reaktioita

Elimistöön vaikuttavat sokerin kanssa samankaltaisesti nopeasti imeytyvät hiilihydraatit eli valkoiset viljat, riisi ja monet kevyttuotteet. Suosi näiden sijaan kauraa, ruista, tattaria ja ohraa.

Elimistöön vaikuttavat sokerin kanssa samankaltaisesti nopeasti imeytyvät hiilihydraatit eli valkoiset viljat, riisi ja monet kevyttuotteet. Suosi näiden sijaan kauraa, ruista, tattaria ja ohraa. Vältä myös tärkkelyspitoisia ruoka-aineita, kuten perunaa. Joidenkin ihmisten elimistö reagoi herkästi myös hedelmiin. Koska ihmiset ovat yksilöllisiä, vain kokeilemalla selviää, mihin ruoka-aineisiin juuri sinun kehosi reagoi herkästi.

Mahdolliset sokerinsyönnin vähentämisestä aiheutuvat oireet helpottavat yleensä ensimmäisen sokerinsyönninvähentämisviikon aikana.

Elimistön reaktioita voi huomioida tarkimmin, kun teet testausta yhdellä ruoka-aineella kerrallaan.

Muista: sokeri alkaa vaikuttaa elimistön toimintoihin jo viidentenä käyttöpäivänä. Toisten ihmisten elimistö reagoi pieneenkin sokerimäärään. Muista myös, että vehnä nostaa verensokeria enemmän kuin sokeri.

Lue myös viime viikon kirjoitus Sokerin vaikutukset elimistöön.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siirry sivun alkuun
%d bloggaajaa tykkää tästä: