Podcast Jokapäivä, osa 62: Päivän hyvin käynnistävät aamurutiinit

Podcastin tekijä Kaisa on myös vyöhyketerapeutti ja mentaalinen valmentaja, jolla on hoitotila Helsingissä.

Tämän päivän podcastissa pohdin päivän hyvin käynnistäviä aamurutiineja. Artikkelin lopusta löydät linkin tänään julkaistuun Jokapäivä-podcastiin. Löydät alta myös linkin edellisiin lähetyksiin.

Oletko koskaan kuullut puhuttavan että jokainen ihminen tarvitsee päiväänsä rituaaleja? Tarkoittavatko rituaalit sinulle ainoastaan uskontoon liittyviä asioita? Oletko kiinnittänyt esimerkiksi urheilukilpailuja seurassasi huomiota siihen, että urheilijoilla on usein ennen suoritusta tietyt samat asiat, joita he toistavat, koska uskovat että niiden avulla suorituksesta tulee paras mahdollinen? Monilla urheilijoilla on rituaaleja joita he toistavat juuri ennen suoritusta.

Minä opettelen edelleen rituaalien merkitystä. Monia rituaaleja voi kutsua myös rutiineiksi. Kokemukseni mukaan rituaalit voivat tehdä isonkin muutoksen mahdolliseksi yllättävän yksinkertaisella tavalla. Mieti vaikka sitä, jos teet joka aamu tietyt samat liikuntaharjoitteet. Huomaat jo viikossa, viimeistään kahdessa, muutoksia kehossasi ja kehon tuntemuksissa: jos et mitään muuta, niin tunnet lihaskipua ja tiedät sen perusteella tehneesi lihastyötä.

Rituaalit ovat rutiineja

Koirat ovat myös opettaneet minulle rutiinien merkitystä. Koirat tuntuvat odottavan, että tietyt asiat tehdään aina samalla tavalla ja tietyssä järjestyksessä. On helpompi lähteä koirien kanssa lenkille, kun koirat tietävät mitä odotan koirien tekevän, ennen kuin koirat saavat ulkovarusteet päälle: molempien tulee istua rauhassa eteisessä, kunnes valjaat ovat päällä ja ulko-ovi avattu. Vasta sitten lähdetään. Samalla periaatteella aamurutiinit opettavat kehon heräämään uuteen päivään ja opettavat kehoa toimimaan optimaalisemmin. Samalla rutiinit kehittävät mieltä, koska rutiinin muodostaminen tarkoittaa pitkäjänteistä harjoittelua. Aamurutiinin tekemisen kannalta ei saa olla esimerkiksi merkitystä sillä, oletko nukkunut kymmenen tuntia tai neljä tuntia ja mitä olet syönyt edellisenä päivänä. Rutiini tehdään joka aamu.

Liikuntaharjoittelu on hyvä rutiini koska sen avulla saa herätettyä kehon laittamalla veren virtaamaan nopeammin. Samalla saa herätettyä myös aivot, koska kyllä veri sinnekin kulkeutuu treenin myötä. Samalla tavalla aamurutiini voi olla tietyllä tavalla ja tiettyyn aikaan syöminen tai juominen. Rutiinit ovat tärkeitä silloin, jos ihmisellä on tiettyä rytmiä vaativa sairaus, rutiinit ja päivärytmi ovat tärkeitä myös vauvalle. Kuten todettua, rutiinien muodostaminen ei kuitenkaan ole aina helppoa, koska ne vaativat pitkäjänteisyyttä ja niiden muodostaminen kärsivällisyyttä. Anna siis itsellesi aikaa rutiineja opetellessasi.

Mitä rutiineja sinulla on?


Kerro ajatuksistasi – täällä tai Facebookissa.


Annan muutaman minuutin pituisissa podcasteissa vinkkejä ilon löytämiseen arjesta ja pienistä hetkistä. Pyrin tarjoamaan ideoita ja inspiraatiota kuulijalle. Podcastit julkaistaan tämän sivuston linkin mukaisesti Soundcloudissa.

Huomenna pohdin jälleen uutta aihetta.

Edellisten podcastien aiheet

Eilen puhuin koirista.

Löydät linkit edellisiin lähetyksiin täältä.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siirry sivun alkuun
%d bloggaajaa tykkää tästä: