Podcast Jokapäivä, osa 68: Fokus ja tauottaminen

Podcastin tekijä Kaisa on myös vyöhyketerapeutti ja mentaalinen valmentaja, jolla on hoitotila Helsingissä.

Tämän päivän podcastissa pohdin kerrallaan yhteen tehtävään keskittymistä päivän aikana pidettävien lyhyiden taukojen merkitystä. Artikkelin lopusta löydät linkin tänään julkaistuun Jokapäivä-podcastiin. Löydät alta myös linkin edellisiin lähetyksiin.

Verkosta löytyy ”pomodoro”, ”tomatoTimer” tai ”fokuskello”-hauilla erilaisia vaihtoehtoja tauottaa päivää valmiin automaation avulla. Myös älypuhelimeen ladattavia sovelluksia on runsaasti.

Fokuskello auttaa nopeuttamaan tehtävän tekemistä tietyssä ajassa. Se auttaa keskittymään yhteen tehtävään kerrallaan ja muistuttaa pitämään taukoja. Taukojen ideana on parantaa fokusta: fokuskellon käyttäjä tietää, että tauko on tulossa ja tietää, että tehtävän tekemisellä on tietty minuuttien päässä oleva takaraja. Tauko toimii myös palkkiona siitä, että tehtävän tekemisessä on päästy eteenpäin.

Pomodoron idea

Tekniikka voi luonnollisesti käyttää myös ilman valmista ajastinta. Tekniikan vaiheet ovat:

  1. Valitse tehtävä
  2. Aloita ajastus: tavallisimmin 25 minuuttia
  3. Työskentele valitsemasi tehtävän parissa
  4. Kun kello soi, lopeta tekeminen ja merkitse rasti tehtävän kohdalle paperiin, johon olit tehtävän kirjoittanut
  5. Niin kauan tehtyjä tehtäviä alle neljä, palaa aina uudestaan kohtaan 2.
  6. Kun rasteja on neljä, pidä pidempi 25 30 minuutin tauko ja palaa sen jälkeen kohtaan 1. Rastien laskeminen alkaa tämän jälkeen taas alusta.

Wikipediassa lukee (oma käännös englannista): Suunnittelu, jäljen seuraaminen, tallentaminen, prosessointi ja visuaalisuus ovat tärkeitä tekniikan periaatteita. Tehtävien suunnitteluvaiheessa tehtävät priorisoidaan kirjoittamalla ne ensin Tämän päivän tehtävät-listaan, joka mahdollistaa tehtävän vaativan vaatiman työn arvioinnin etukäteen. Kun 25 minuutin jaksot valmistuvat, ne on merkitty ylös. Tehdyiksi merkityt työt tarjoavat tunteen onnistumisesta ja tarjoavat raakadataa itsearviointia ja oman kehityksen seuraamista varten.

Kun asetat itsellesi takarajan, saat todennäköisesti tehdyksi enemmän kuin jos takarajaa ei ole. Focus kellon käyttäminen tarkoittaa käytännössä erittäin lyhyen ajan tavoitteiden asettamista. Siksi fokuskellon avulla voi mielestäni opetella myös pitkän aikavälin tavoitteiden asettamista: kelloa käyttämällä pääsee oikeaan mielentilaan myös pidemmän aikavälin tavoitteiden tekemistä varten.


Kerro ajatuksistasi – täällä tai Facebookissa.


Annan muutaman minuutin pituisissa podcasteissa vinkkejä ilon löytämiseen arjesta ja pienistä hetkistä. Pyrin tarjoamaan ideoita ja inspiraatiota kuulijalle. Podcastit julkaistaan tämän sivuston linkin mukaisesti Soundcloudissa.

Huomenna pohdin jälleen uutta aihetta.

Edellisten podcastien aiheet

Eilen puhuin ilmapiiristä.

Löydät linkit edellisiin lähetyksiin täältä.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siirry sivun alkuun
%d bloggaajaa tykkää tästä: