Podcast Jokapäivä, osa 71: Hypotalamuksen huolto

Podcastin tekijä Kaisa Nousiainen on myös vyöhyketerapeutti ja mentaalinen valmentaja, jolla on hoitotila Helsingissä.

Tämän päivän podcastissa pidän puhun aivojen, hypotalamuksen ja uupumuksen hoitamisesta. Artikkelin lopusta löydät linkin Soundcludissa tänään julkaistuun Jokapäivä-podcastiin, halutessasi löydät podcastit myös Spotifystä ja iTunesista nimellä Jokapäivä. Löydät alta myös linkin edellisiin lähetyksiin.

Hypotalamuksesta lukee Wikipediassa: ”Hypotalamus (lat. hypothalamus) on aivojen osa. Se sijaitsee väliaivojen pohjaosassa talamuksen alapuolella. Hypotalamus muodostaa aivolisäkkeen kanssa hormonaalisen säätelyjärjestelmän, jossa hypotalamus säätelee aivolisäkkeen toimintaa. Hypotalamus kontrolloi mm. kehon lämpötilaa, nälkää, kiintymistä, janoa, väsymystä, unta ja sisäistä kelloa.”

Hypotalamus siis muodostaa aivolisäkkeen kanssa elimistön hormonaalisen säätelyjärjestelmän. Jos hormonaalinen tasapaino on huono, ihminen voi huonosti. Koska hypotalamuksen on todettu säätelevän virkeyden ja väsymyksen tunteita, on tutkittu paljonkin, mikä merkitys hypotalamuksella on masennuksen ja uupumuksen hoidossa. Monissa tutkimuksissa on todettu selvä yhteys hypotalamuksen toiminnan parantamisen ja masennuksen ja uupumisen tunteiden vähenemisen välillä.

Muutama vuosi sitten tutkittiin, voisiko sahramilla olla vaikutusta hypotalamuksen toimintaan. Todettiin odotetusti, että sahrami vaikutti hypotalamuksen kautta masennusta vähentävästi.

Jos ajatellaan yleisellä tasolla, voidaan todeta faktaksi, että uupumuksen tunnetta aiheuttaa se, etteivät solujen mitokondriot eli solujen voimalaitokset toimi kunnolla. Mitokondrioihin voidaan monien tutkimusten mukaan vaikuttaa huomattavasti ravitsemuksen kautta. Solujen toimintaa yleisesti parantamalla voidaan siis vähentää uupumusta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että ravitsemuksen kautta voidaan hoitaa hyvin monenlaisia sairauksia.

Koska aivoista 60% on rasvaa, rasva-aineenvaihdunnan tasapainolla on suuri merkitys aivojen hyvinvoinnille. Rasvaa ihminen saa juuri ruuasta. Viimeisten parin vuosikymmenen aikaiset suositukset vähentää rasvan käyttää ovat aiheuttaneet erilaisia terveydellisiä ongelmia. Osa tutkijoista tosin väittää terveysvaikutusten johtuvan siitä, ettei suurin osa ihmisistä noudata nykyisiä ravitsemussuosituksia.

Mitä sitten voit parantaa solujen aineenvaihduntaa ja aivojasi toimintaa? Tärkeä asia on saada ravinnosta tai tarvittaessa lisäravinteiden kautta tarpeeksi Omega3-rasvahappoja: siis merilevän ja kalan sisältämää rasvaa. Elimistö osaa tasapainottaa omena6- ja omega3- rasvahappojen tasapainon automaattisesti kunhan vain saat tarpeeksi Omega3-rasvahappoja.

Pidä kesälläkin huolta itsestäsi ja aivoistasi syömällä hyvin!


Kerro ajatuksistasi – täällä tai Facebookissa.


Annan muutaman minuutin pituisissa podcasteissa vinkkejä ilon löytämiseen arjesta ja pienistä hetkistä. Pyrin tarjoamaan ideoita ja inspiraatiota kuulijalle. Podcastit julkaistaan tämän sivuston linkin mukaisesti Soundcloudissa. Tiedostot julkaistaan myös Spotifyssä ja iTunesissa, löydät ne nimellä Jokapäivä.

Huomenna pohdin jälleen uutta aihetta.

Edellisten podcastien aiheet

Eilen autoin rentoutumaan.

Löydät linkit edellisiin lähetyksiin täältä.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siirry sivun alkuun
%d bloggaajaa tykkää tästä: