Podcast Jokapäivä, osa 78: Auringolta suojautuminen sisäisesti

Rusketukseen liittyvän podcastin tekijä Kaisa Nousiainen on myös vyöhyketerapeutti ja mentaalinen valmentaja, jolla on hoitotila Helsingissä.

Tämän päivän podcastissa pohdin ruoan merkitystä kauniin rusketuksen saamiselle. Artikkelin lopusta löydät linkin Soundcludissa tänään julkaistuun Jokapäivä-podcastiin, halutessasi löydät podcastit myös Spotifystä ja iTunesista nimellä Jokapäivä. Löydät alta myös linkin edellisiin lähetyksiin.

Olet varmaan kuullut että ihoa voi suojata auringolta myös sisältäpäin? Ihon suojaaminen sisältäpäin tarkoittaa tietysti käytännössä sitä, että mietit mitä suustasi sisään laitat. Antioksidantit parantavat koko elimistön – myös siis ihon – kykyä puolustautua uhkia vastaan. Iholle suurimmat uhkat luonnollisesti kohdistuvat kehon ulkopuolelta: esimerkiksi lämpötilavaihtelut, aurinko, tuuli, erilaiset terävät esineet. Ihon kuntoa ja aineenvaihduntaa parantamalla voi luonnollisesti vaikuttaa myös ihon immuunipuolustukseen. Kun iho on hyvässä kunnossa, se epätodennäköisemmin palaa auringossa ja todennäköisemmin ruskettuun kauniisti.

Antioksidantti on kemiallinen yhdiste, joka estää toisten yhdisteiden hapettumista. Parhaiten imeytyvät antioksidantit saadaan yleensä luonnollisista lähteistä ei ruoasta. Antioksidanttien imeytymiseen vaikuttaa toki myös se, missä kunnossa antioksidantin syöjän suolisto on. Rusketuksen väriin vaikuttaa eniten yksi tietty antioksidanttiryhmä: karotenoidit (karoteenit), joka ovat a-vitamiineja. Karotenoidit ovat samalla myös luonnollisia pigmenttejä: oransseja, keltaisia tai punaisia kasvin väriaineita. Karotenoideja sisältävät kasvikset tuntee siis usein kasvisten väristä. 

Karotenoidien syöminen näkyy iholla kauniimman värisenä rusketuksena. Karotenoidit suojaavat ihoa auringon uv-säteilyltä. Karotenoidit jakautuvat eri alaryhmiin: esimerkiksi porkkanassa on beetakaroteenia ja tomaatissa taas lykopeenia. Myös paprika, persikka ja mansikat sisältävät lykopeenia ja esimerkiksi pinaatti taas myös ihoa suojaavaa karotenoidia luteiinia. Luteiini tekee hyvää myös auringossa häikäistyneille silmille.

Myös pilvisenä päivänä kannattaa syödä antioksidantteja, koska uv-säteily pääsee iholle myös pilvien läpi. Kaikkein tehokkain tapa ihon suojaamiseen on aloittaa karotenoiditankkaus jo ennen aurinkoista ajanjaksoa eli eli aikaisin keväällä. Kun antioksidantteja on elimistössä tarpeeksi puolustamaan ihoa uv-säteiltä, elimistö saa luonnollisesti eniten hyötyjä.

Miten sinä suojaat ihoasi auringolta?


Kerro ajatuksistasi – täällä tai Facebookissa.


Annan muutaman minuutin pituisissa podcasteissa vinkkejä ilon löytämiseen arjesta ja pienistä hetkistä. Pyrin tarjoamaan ideoita ja inspiraatiota kuulijalle. Podcastit julkaistaan tämän sivuston linkin mukaisesti Soundcloudissa. Tiedostot julkaistaan myös Spotifyssä ja iTunesissa, löydät ne nimellä Jokapäivä.

Huomenna pohdin jälleen uutta aihetta.

Edellisten podcastien aiheet

Eilen pohdin tekniikan vaikutusta päivään.

Löydät linkit edellisiin lähetyksiin täältä.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siirry sivun alkuun
%d bloggaajaa tykkää tästä: